Wednesday, February 10, 2016

9 - Pemanah janji

"Ingat tak dulu kau pernah janji. Tak kira apa pun, kau akan cuba sedaya mungkin untuk pastikan aku bahagia. Kau masih pegang janji tu?"
-Aku panah kepala dia dengan persoalan klise. Lantak. Aku perempuan dan aku perlu tahu.
-Dia toleh kiri. Menjauhkan mukanya dari aku. Tunduk

Diam.

1 minit
2 minit
3 minit
Masih diam, lalu dia melepaskan hela nafas bersama angin yang bertiup. Kemudian dia tersenyum, kembali mencari muka aku. Manis perbuatan ni. Aku suka.

"Ingat tak dulu kau pernah janji. Tak kira apa pun, kau akan tetap berada di tepi kiri kanan dan belakang aku untuk menahan bahu aku daripada rebah sungkur, jatuh jauh daripada kehidupan kau? Aku di mana sekarang?"

-Dia mendekatkan mukanya ke muka aku sambil mencabut panahan persoalan aku tadi dan digenggam erat.
-Aku pula yang tersenyum sekarang. Ah segan.

"Hei. Bahu besar macam ni nak aku tanggung? Mana larat hahahaha."

-Kata aku sambil tujal-tujal deltoid kirinya dengan jari telunjuk.

Betul lah tu. Dia akan berusaha untuk bahagiakan aku dan aku juga akan bertahan sekuatnya untuk mengampuh dia. Bila aku suka dalam bahagia, itulah kemuncak kepada janji yang dia pegang. Aku sendiri yang akan menampan bahunya ketika lemah agar dia dapat terus berpegang pada janji itu dan menjulangnya ke atas.

Sampai syurga.

No comments:

Post a Comment