Monday, February 08, 2016

5 - Kritikal

Kau tahu kau sedang bosan apabila kau sudah habiskan masa lebih satu jam di laman sosial dan kau tekan butang refresh berkali-kali dan perkara sama sahaja yang timbul.

Kau tahu kau sedang bosan apabila hidup kau adalah alam maya sahaja dan kau sudah tak tahu nak godek apa lagi di dalam internet biarpun itulah antara alam yang tiada batasan. Kau termenung laman carian Google yang hanya tertera logo Google, yang kau tak pernah ketik pada kotak I'm feeling lucky.

Kau rasa bosan, tetapi kau masih rasa selesa dengan keadaan hidup kau yang pathetic. Malah kau merasakan terlalu selesa untuk bergerak, bertindak, bangun untuk melakukan sesuatu yang baru.

Terperuk. Terkurung.
Salah.

Sendiri yang mengurung diri sendiri. Dunia luar bukanlah hidup kau tetapi fantasi. Kau tertanya-tanya, ke mana hilang fantasi indah berwarna-warni, berbunga-bunga dan penuh aksi zaman kanak-kanak kau dulu? Apa yang silap semasa aku perlahan-lahan membesar sehingga hilang semua tu?

Mungkin tak ada apa yang silap. Cuma atmosfera dan gasnya yang meracuni jiwa kau. Memberi barah realiti kehidupan melalui toksid yang diserap oleh kesemua sembilan deria-deria kau.

Kau perlukan rawatan. Kecemasan.
Segera diapung-apungkan.

No comments:

Post a Comment