Saturday, February 06, 2016

2 - Miji

Ramai betul orang hari ni.
Miji memerhatikan sekeliling sambil menggulung rokok daun dengan tembakau jawa. Tembakau diracik racik, daun disiat siat sehingga nipis untuk mendapatkan rasa yang pure dan lembut. Nikmat. Miji kepitkan di bibir, pusing pusing dan bakar. Fuh fuh fuh berkepul kepul asap keluar dari hidung dan mulut Miji. Dah macam puaka dibacakan yasiin malam Jumaat.
Bas keluar masuk dari terminal. Penumpang turun naik. Miji membetulkan duduknya agar lebih selesa untuk meneruskan rutin. Tak ada apa. Sekadar duduk di satu tempat sambil memerhatikan sekeliling. Miji suka perhatikan manusia lain tapi setakat menjadi pemerhati, tak mahu ada sebarang hubung kait.
Miji toleh kanan. Ada sekumpulan perempuan muda di satu tempat. Penuntut universiti tagak Miji. Cantik semuanya. Yang muslimah, yang freehair bercampur sekali tanpa perlu jadi skeptikal.
Miji toleh kiri. Ada pula sekumpulan pekerja warga asing. Ada kulit hitam, ada kulit putih, ada yang sawa matang macam Miji. Mereka pun isap rokok daun macam Miji cuma tembakau saja lain. Bau pun dah tahu Cap ayam, sebungkus 80 sen. Tak macam tembakau jawa Miji, sebungkus 2 ringgit.
Bas keluar masuk dari terminal. Penumpang turun naik bas. Dan Miji masih lagi sedang menghakimi sekumpulan pekerja asing. Macam nak benci. Macam taknak peduli. Serabut pula rasa.
Ahh lantak.
Miji padam bara rokok dan buangkan baki rokok daun ke dalam tong sampah. Satu satunya perlakuan yang Miji bangga. Berbuat baik pada alam.
Mungkin aku patut masuk ke hutan. Berdakapan dengan alam.

No comments:

Post a Comment