Friday, February 05, 2016

1 - Kuntum

Jumaat yang terik walaupun masih pagi.
Kuntum terbaring di atas tilam. Terselak baju tidur paras lututnya sehingga ke peha yang gebu putih mulus. Licin. Mengiurkan. Rambut panjang berselarak di atas bantal dan menutup sebahagian mukanya. Badan taklah besar mana. Tak tinggi dan tak rendah. Orang tak kenal, tak popular biarpun cantik. Mungkin kerana nama ini layaknya berkubur di dalam kapsul masa kemudian dilupakan terus. Terlalu asing bagi orang zaman sekarang. Mungkin juga kerana personaliti Kuntum sendiri.
Nada dering dari soundtrack filem The Godfather berbunyi. Kuntum bangun mengejut terduduk. Toleh kiri, toleh kanan. Habis semua bantal dilambung, selimut dicampak, tak jumpa mana telefon. Kuntum kaku sekejap kemudian tersenyum apabila terperasan telefon pintarnya terselit di dalam baju dalam.
1 panggilan tak dijawab.
Alamak. Kuntum bingkas berlari ke ruang hadapan dan buka pintu. Tak ada sesiapa di luar.
1 mesej diterima.
"Maaf Kat. Aku kena cepat ni. Aku kena pergi dari sini. Ada barang untuk kau, aku letak dalam peti surat. Maafkan aku Kat."
Kuntum kehairanan tetapi tersenyum. Dah macam drama tivi rasanya. Sambil berjalan ke peti surat Kuntum menggodek notifikasi telefon. Whatsapp, facebook, twitter, 9gag, 17 pending updates, sepintas lalu sahaja. Kuntum pandang keliling kalau kalau ada jiran yang mengintai pehanya, dia nak angkat jari tengah. Sepi. Tak ada mangsa nak dijari tengahkan. Kuntum toleh ke pagar. Peti surat cuma tinggal serpihan rangka yang terikat pada pagar. Mencarut pulak dalam hati. Bedebah, celaka, anak haram, barua apa segala melintas pantas. Saki baki peti surat yang lain berselerak di atas jalan. Bersama satu pendrive. Tertulis nama Kuntum di atasnya.
#########################
Hari ini, Jumaat, 5 Febuari 2016. Masuk hari ke 147 Kuntum menjadi pelarian. Berlari ke sana sini di dalam tanah air sendiri. Melarikan diri kerana diasak keadaan dan situasi. Melarikan diri daripada sekumpulan manusia yang Kuntum sendiri tak tahu siapa, kerana apa.
Mereka di mana mana.
Kuntum sentiasa diburu.
Tolong. Tolonglah Kuntum.
Tak ada jalan keluar. Tak berdaya lagi.
Kerana tak siapa pun percaya kata kata Kuntum.
Macam kau, yang membaca kisah Kuntum ini.

No comments:

Post a Comment