Tuesday, February 09, 2016

7 - Bermalam di dreamland

Hujung minggu lepas. Dia call aku ajak dating. Aku agak terkejut bukan sebab dia ajak dating tu tapi sebab dia call. Orang jenis yang sangat cuak dengan panggilan telefon. Gelabah melampau, tak pernah jawab atau buat sebarang panggilan telefon.

Selama ni pun dia kontek aku cuma dengan  sms. Oldschool. Aku sendiri pulak yang seriau. Mula-mula bila terpandang ada panggilan dari dia aku jadi macam apahal mamat ni? Lepas tu aku resah sebab takut sesuatu yang buruk berlaku.

Bila dia cakap nak dating tu aku faham. Tak ada perkara manis-manis, manja-manja atau adegan gedik-gedik tak cukup iman, dia cuma perlukan teman. Aku rasa aku kena friendzone dengan dia. Takpun lagi parah, bro-zone. What the heck hahaha.
Aku stedi, sebab dia cool.

Perbulaan tak panjang. Sepatah-sepatah macam budak baru belajar bercakap. Dia ajak aku lepak dreamland (baca: perpustakaan negeri). Tempat selesa yang kedua selepas rooftop. Ini bukan hari pertama tapi tahun ketiga aku teman dia ke dreamland ni. Lepak dari pagi sampai malam. Keluar cuma untuk makan atau sekejap-sekajap untuk mengambil dos nikotin harian.

Dalam perpustakaan, dia suka lepak dia bahagian sains. Betul-betul lepak di situ. Duduk melunjur di celahan rak buku, macam rumah dia sendiri. Macam ayam buat sarang. Selesa betul aku tengok dia duduk situ. Capai satu buku, selak, lalu tenggelam ke lautan tulisan dan grafik. Aku bersama duduk macam dia, bertentangan.

"Oi gemuk! Dengar tak aku cakap ni?"
-Senyap. Aku sepak sikit kaki dia. Seronok jadi setan kacau orang yang sedang khusyuk ni.

"Apa?"
-Dia angkat kepala. Muka annoyed.

"Malam ni aku balik rumah kau ya."
-Aku tindih lutut aku atas lutut dia. Acah mesra.

"Tak ada apa kat rumah aku."
-Dia tunduk meneliti grafik galaksi di buku sebelum menjawab.

"Tapi ada kau...cukuplah."
-Aku pujuk. Mengharap dia mengalah.

"...tapi aku rasa nak bermalam di sini."
-Selak muka surat. Selamba. Macam bersungguh, macam tak.

"Boleh juga."
-Aku main permainan dia. Saja mahu tengok apa reaksi.

"Hmm... Okay."
-Dia terkaku sekejap sebelum memberi jawapan. Jeling ke aku, kemudian sambung membaca.

Malam tu sungguh-sungguh tidur dalam perpustakaan. For real. Realiti. Serius.

Bermalam di dalam perpustakaan. Secara illegal. Tak pernah mimpi aku nak buat macam ni. Rupanya dia dah pernah buat berkali-kali sebelum ni sebab malas nak balik rumah. Cibai betul aku kata. Patutlah rilek semacam saja.

Pagi esoknya pekena nasi lemak dengan roti canai banjir kari ikan campur daging campur dhal. Gerai sebelah perpustakaan. Inesen habis muka masa jamah sarapan ni.

No comments:

Post a Comment