Sunday, February 14, 2016

11 - Luna dah lama mati

Terkuburnya Luna tanpa jasad, tanpa tanah dan tanpa memori. Hanya sejarah yang tercalar dan terpalit dengan palat dikerumuni lalat si bangsat.

Namun itu semua hanyalah terhad di dalam imaginasi kepala. Haiwan peliharaan yang aku cipta. Seekor kucing berbulu hitam kebiruan, bermata hijau dan memakai cape monoton violet biru gelap. Baka Russian blue yang badass, kickass, kadang-kadang just ass. Namun Luna seekor kucing tanpa jantina yang cool. Bukan kecelaruan jantina, memang tak ada langsung the big D or the tight V. Just a regular pussy with extra ass. Imaginasi aku, lantak lah.

Luna selalu temankan aku pergi mana-mana. Makan, wayang, perpustakaan, pusat beli-belah, tasik, hatta ke tandas sekali pun. Luna ada bersama aku. Setia menemani aku tak kira bila dan di mana. Kadang Luna panjat atas kepala aku, kadang dia bertenggek di bahu aku, ikut mana dia suka.

Masa aku gembira, Luna selalu cakap,

Tak lama semua ni. Takyah enjoy sangat.

Perasaan dan sikap aku memang sentiasa mendatar sebab kata-kata Luna yang bijaksana. Bukan sebab dia mampu nampak masa depan, tapi sebab dia kenal aku dan tahu meramal perangai aku.

Dulu aku faham dan cekap dengan sarkastik sebab pengaruh Luna. Dia tak pernah senyum manis. Cuma senyum sinis, ketawa saitan atau bermuka toya. Macam Salem dalam Sabrina The Teenage Witch.

Masa aku sedang murung Luna berusaha untuk pulihkan aku. Dia tanya siapa yang buat aku hancur begini, dia nak pergi belasah. Tak padan dengan fantasi, ada hati nak menentang yang nyata. Luna kata dia mungkin tak dapat sentuh apa yang nyata, tetapi dia boleh pergi ke mana-mana saja dunia fantasi yang ada. Mimpi sesiapa sahaja. Sepak terajang orang tu dalam mimpi orang tu. Semangat betul. 

Luna. Kalau orang tanya aku kubur kau di mana, aku akan jawab bulan, bukan perkuburan memori. Aku namakan kau sempena nama bulan yang sentiasa mengorbit di sekeliling aku, Artemis, atau bumi. 

Kau temani aku dari atas sana ya, Luna. Si otak singkat.


No comments:

Post a Comment