Wednesday, February 17, 2016

14 - Atok dan Bapak. Mak Uda dan Dik Na.

Petang yang cerah dan masih panas.

Atok lepas asar tadi lagi dah keluar ke kebun belakang rumah. Bapak kat dapur sedang masak cucur jagung campur udang untuk minum petang. Cucur kesukaan aku. Jagung segar dari kebun atok yang dipetik pagi tadi. Banyak jugak hasil. Sebahagian dah direbus lepas petik tadi, manis betul rasanya. Sebahagian lagi bapak dah potong untuk dibuat cucur. Sebahagian yang lain disimpan dalam peti. Mungkin akan jadi bubur esok.

Aku duduk di anjung rumah kalau-kalau Mak Uda datang sambil dengar radio klasik. Bukan aku nak sangat dengar siaran ni tapi radio ni dah uzur, tak boleh nak tukar siaran. Selalunya petang-petang begini Mak Uda datang berbasikal bawa sesuatu dari kedai runcit. Ikan, ayam, daging, ketam, burung puyuh, udang yang bapak tengah masak tu pun Mak Uda yang bagi semalam. Kadang Mak Uda datang naik motor dengan cucu dia, Diana. Aku syak Mak Uda ni syok kat atok aku. Macam ya, macam tak. Aku pulak, syok kat Diana, tapi sampai sekarang aku tak bertegur lagi dengan dia. Haih.

Bapak datang dari belakang sambil bawa sebekas cucur jagung udang dan letak atas meja jepun di anjung. Tak perlu bapak cakap apa aku dah bangun cepat-cepat menuju ke dapur untuk angkat air yang dah siap di bancuh atas meja dapur. Aku cari talam perak bulat dengan corak bunga-bunga dan 5 biji cawan kaca. Susun semuanya di atas talam dan bawa ke anjung.

Buat apa cawan banyak biji sangat tu? Tegur bapak yang baru nak menyelak surat khabar.

Letak siap-siaplah kot sat lagi ada orang mai. Aku balas soalan bapak sambil jeling ke depan rumah mecari bayang tetamu yang aku harapkan. Sekali aku terperasan ada sebuah motor honda cup parkir di tepi rumah. Motor yang aku kenal, yang biasa dibonceng Diana dengan Mak Uda. Ceh. Bapak menyindir aku rupanya.

Mak Uda dah mai? Dia pi mana bapak? Aku soal bapak sambil turun tangga.

Belakang sana. Mak Uda ada bawak anak pokok nak bagi kat atok. Hang pi jemput depa mai minum sama noh. Penat hang angkut cawan lebih ni. Balas bapak masih menetapkan mata ke surat khabar.

Aku buat tak dengar sambil pakai selipar, sinting seluar sampai ke betis dan berjalan menuju ke kebun atok. Anak mata aku meliar mencari kelibat Diana dengan langkah yang masih tersusun menghala ke atok. Keliling aku pandang, tak nampak tubuh Diana, cuma nampak atok dengan Mak Uda yang sedang bersembang di pangkin.

Atok, Mak Uda, bapak panggil minum petang. Dah siap. Mak Uda dengan atok pandang aku, kemudian mereka berpandangan sesama sendiri dan tersenyum.


Bapak hang ni la. Tak boleh ka biaq aku dating sat hahaha. Hang pi panggil Dik Na sama. Dia ada kot kolam sana nun. Kata atok sambul muncungkan mulut ke kolam dan kemas barang-barang di pangkin sebelum beredar dengan Mak Uda ke rumah. Mak Uda dari tadi senyum ja. Eh, baru perasan bau wangi Mak Uda. Amboih. Pakai pewangi mahal ni. Aku biarkan. Diana. Aku nak cari Diana.


Berdebar pulak rasa. Aduh.

No comments:

Post a Comment