Saturday, January 05, 2013

Geledah kotak






Terasa nak main kotak. Korang pernah?
Kecik-kecik dulu macam jenis kotak kita main.
Dah besar panjang camni kotak apa nak main?
Kotak hati? Haha memang cari pasal. Silap-silap gelap masa depan kau.

Kotak fikiran.
Cerebrum kau kecik tapi axon kau zillion. Satu dunia boleh sumbat.
Otak kau sihat dengan jirim kelabu dan jirim putih.
Metafora semata.

Duduk ja diam-diam situ, cari posisi paling ergonomik, anak mata pandang ke atas.
Rasional? Bising betul kau ni.
Duduk diam pada fizikal tapi mental kau mengerahkan segala RAM yang ada,
Ergonomik untuk keselesaan sepanjang petala otak kau bekerja,
Anak mata pandang atas hanya gaya bajet genius.
Puas?

Cuba kau cari kotak tadi. Kotak fikiran kau.
Apa rupa?
Cantik? Elegan? Futuristik? Retro? Pink? Hahaha
Takda masalah, kandungan lagi penting. Tapi sebelum ini...
Pernah kau buat postmorterm kotak fikiran kau?
Oh haha aku faham. Dunia, kan?
Mari aku tolong, tapi kau sendiri yang laksana semua. Aku cuma beri panduan dari sini.
Percayakan aku ya!

Mari.
Beranikan diri kau, buka kotak itu dengan tatangan sempurna.
Buka dengan cermat. Satu persatu langkah.
Apa yang kau nampak?
Kerja, kahwin, tv, game, makan, kawan, duit, cinta.
Kau terkenang masa silam, kau takut akan masa depan.
Itu biasa.

Mari aku tunjukkan apa yang ada di luar kotak.
Nah. Hebat bukan? Semua pun boleh dicapai neuron kau.
Segala penyelesaian ada, berjenis resepi boleh kau rasa.
Memang kau tak nampak.
Asbab kau pentingkan kotak kau yang 'comel' itu.
Tengok lah kotak aku. Berlubang sana-sini. Buruk.
Tapi aku hidup dengan ada lubang ini semua.
Luar tiada sapa nak usik, tapi dalam sesiapa pun tergedik nak masuk.

Aku tak perlukan paku, gunting, pisau setajam sembilu.
Aku cuma lopongkan kotak aku dengan persoalan. Sampai tembus.
Aku kikis setiap permukaan yang tebal dengan persoalan.
Aku cari munasabah yang bersepah di luar.

Kau pun boleh. Percaya kata aku.




No comments:

Post a Comment