Saturday, January 12, 2013

Kejuuu~


Bila sebut CINTA
Aku rasa cheesy. Melekit-lekit anak tekak.
Sebab yang sinonim, lazim.
Apa yang orang nampak ialah indah, bahagia, kasih, teruja.

Aku nak bagitahu sesuatu:
Itu MIMPI.

Zaman sekarang, drama tv, atau realiti.
Istilah Cinta tu memberi bayangan: 
Terbatas, terikat, terkurung, terhad, perangkap, sengsara batin, pengorbanan tak berlandas, kandas, terkawal, kawal atau dikawal, jauh dari bebas. Limit.
Termasuk cinta antara gender yang membabit libido.
Bila wujud saja Cinta, segalanya jadi tirus. Tak nampak terus gambaran besar. 
Buta.

Memang cinta itu general. Milik publik.
Cinta antara dua hati. Itu biasa.
Tapi ayat "Cintakan keamanan/kebebasan" sendiri pun tak betul-betul mewakili freedom.

Perasaan cinta tu datang dari nafsu yang kemaruk.
Dilahirkan dari jiwa yang terkurung. Dan tak kedapatan mencucur sesuatu.
Its like you crave on something that you hardly get.

Aku cakap cinta itu infiniti tapi membatas.
Sebab kau tak cintakan semua orang kau jumpa, atau makanan juga lagu.
Bergantung pada perspektif, interpretasi persona.

Kadang aku terfikir siapa yang cipta istilah cinta?
Dan apa jenis perasaan yang disemuka sampai istilah 'cinta' boleh tersembul dalam benak orang tu?

CINTA is kinda very tricky thang. Geli pun ada.

6 comments:

  1. Aku ada buat post pasal cinta juga. Sesuatu yang aku belum rasa.

    ReplyDelete
  2. http://tiaeuphoria.blogspot.com/2012/07/klise-kata-si-penjiwang_02.html

    ini.

    ReplyDelete
  3. Ok thanks, dah baca.
    Entri kau memang betul-betul ke arah cinta.
    Tapi aku cuba untuk ke luar dan semakin luar.
    Lagi jauh, lagi aku suka.
    Aku tak tahu ini cukup luar atau masih dalam kotak. Cik Puan Bunga kata ni penuh negatif haha sedih lak.
    Kau rasa?

    ReplyDelete
  4. Kau punya opinion lebih kepada general.

    aku setuju dengan cikpuanbunga. agak negatif kalau kau dalami.

    ReplyDelete
  5. Aku tak tahu macam mana orang lain nampak dalam cinta.
    Aku dah cuba selongkar. Cara aku.

    Memang permukaan cinta tu orang tafsir ada kebahagiaan, kasih sayang. Aku tak tentang pun ortodoks ni.
    Makin dasar aku pergi, aku nampak banyak yang negatif
    atau tersirat pasal cinta.
    Negatif yang jauh dari sedar, orang tak perasan.

    Cinta tu mengikat kau pada sesuatu atau seseorang.
    Positif atau negatif saja belum pasti.

    Sedang cinta sempurna tak wujud dalam realiti.
    Cinta tu satu pengaruh kuat yang jahat.
    Dari bibit cinta ada benih cemburu, prasangka yang kadang melampau.

    In fact, memang ramai pun yang akan menentang pemikiran aku.
    Kebenaran memang perit. Tapi terpulang kalau masih percaya pada fantasi.

    ReplyDelete