Friday, January 18, 2013

Hati yang TAK sampai

Aku tersentak.
Rupanya aku masih jauh dari apa yang aku impikan.
Malah, makan hari makin terasa jauh. Sesat.
Kompas yang pernah setia memandu hala tuju hidup aku
kini bepusing anti kelokwais, hilang kawalan selaju gear lima.
Seperti mana aku yang hilang arah tujuan.

Kadang aku sangsi dengan kebolehanku.
Keries tak pepasal.
Mungkin aku terlalu bergantung.
Nasib, kawan dekat, maknusya lain di sekeliling aku atau yang jauh sana.
Atau mungkin aku terlalu malas untuk kisahkan semua tu.

Mimpi tersiar tanpa dipinta.
Indah atau ngeri, tetap juga mimpi. Tak bisa diatur.
Mungkin suatu petunjuk, mungkin juga hanya arked.
Mimpi boleh direalitikan tapi tak sesempurna fantasi. Atau wayang.
Ketentuan yang berbisa.

Tapi aku sudah saban minggu tak bermimpi.
Orang lain berhibur hingga ke dalam tidur, terbuai dibelai dek mimpi.
Tapi tidur aku hanya lena berbantal kabu tanpa hiburan,
sepanjang malam meniti ke subuh.
Lena aku gelap dan sifar. Hilang siaran.
Ibarat massive blackhole. Takde kaverej. Line tak sampai.

Tanda hilang pelangi dalam taman hati.
Ini bukan karma.

No comments:

Post a Comment