Monday, January 21, 2013

permainan Sepi

Aku tak pernah rasa sunyi sebegini.
Sunyi dan sepi yang aku sendiri benci.
Saat yang aku rasa hilang dari dunia aku sendiri.
Rasa membenam di celahan jiwa yang remuk.
Terjunam pacak.

Hati aku yang dulunya pernah segar,
dibasahi rasa indah bahgia,
kini kering tersadai. Kaku.
Tinggal menjadi dedebu dimamah pereputan.
Terabai siang malam tak dipedulikan.
Tak juga menjadi perhatian.
Langsung tidak dari simpati sebarang makhluk.
Hati yang bakal menjadi bahan sepak terajang.

Kini bibit yang pernah menjadi benih senyum dan tawaku hilang.
Lesap terbang bersama debunga.
Menjadi fluoresen yang benderang tetapi sifar sensasi.
Literalnya hanya wujud di pandangan mata.
Yang tak bermakna pada orang lain kacuali aku.
Hanya aku.

Sampai satu tahap aku bingkas mencari limitasi.
Perbatasan kehidupan yang menjadi penghalang
kebangkitan ulung aku.

Tapi...

Ini kerja sia-sia!
Aku sedar sendiri. Kembali mencari laluan tanpa ku alih pandangan.
Aku merenung ke arah limitasi

yang menjauhkan kehidupan
yang memudarkan kebahagiaan
yang pernah terserap dalam satin kehidupan aku.

Satin yang dulunya kehidupan.
Kini satin tercemar bersimbol kematian.

No comments:

Post a Comment