Monday, February 18, 2013

Apa?! Introvert? Kau?


I'm bored. So, here's a thought.

Introvert = Herbivore
Extrovert = Carnivore
Ambivert = Omnivore

Can you relate?

Kisahnya, aku ada jumpa beberapa orang yang jelas sifat ektrovertnya dan juga seorang kaunselor sekolah tapi tak cukup dengan tu, aku bertukar pendapat pulak dengan dua tiga orang mat salleh. (Saja test aku punya English...off course masih ke longkang.)


Apa yang jadi bila aku bertemu dengan kenalan yang ekstrovert?
Bagi mereka golongan yang introvert ni tak 'popular', not friendly, lemah, terlalu pendiam, tak reti bergaul, suka bersendirian, asyik berfantasi dan anti-sosial. 
Dengan itu mereka ini akan cuba untuk mengubah dan menarik aku ke dalam dunia mereka.
Jadinya dalam setiap kali pertemuan melepak dan sesi sembang kencang aku akan tetap ada tapi sebagai penyumbang meriah dari segi keramaian bukan dengan  kelantangan suara.
Hampir setiap buah perbualan tak akan melibatkan aku. Disisihkan.
Tak berjayalah jugak aku diheret ke lembah ekstrovert.


Aku bersembang dengan kaunselor sekolah. Aku isukan mengenai Introvert Vs Ekstrovert. Apa yang jadi?
Sebelum apa-apa, aku mengaku terus kat kaunselor tu yang aku adalah 100% introvert. Dia faham. Kemudian aku kata aku tahu perbezaan antara dua personaliti ni. Dia balas dengan mudah. Dia slow talk dengan aku dan menyatakan yang introvert ini tak bagus, tidak ideal dan sebagainya yang menolak (reject). Kemudian dengan berbesar hatinya dia mengofferkan aku tips untuk menjadi lebih ekstrovert.
Aku jadi macam (dafuq?). Aku bertingkah sedikit defensif, aku maklumkan bahawa aku senang, selesa dan suka menjadi seorang yang introvert. Putus. Sampai sekarang perbualan ini masih tergantung.

Aku menyuarakan pendapat (dan sikit emosi) kat satu laman sosial yang dihuni para introverts. Apa jadi?
Cuma tiga orang mat salleh yang terlibat. Semua mereka bagi aku pendapat yang paling positif. Mereka kata sesiapa yang introvert ini tidak bersalah. Malah boleh kata pilihan yang tidak langsung diputuskan, terjadi sendiri. Sesiapa sekali pun sepatutnya menghormati trait personaliti orang lain. Bukan senang-senang saja suruh orang yang introvert menjadi ekstrovert. Sorang mat salleh tu cakap, kaunselor aku tu tak layak untuk menjadi kaunselor sebab tak respek keputusan, pilihan dan personaliti orang/klien.

Aku simpulkan jugak. Bila kita nak ubah personaliti seseorang yang introvert kepada ekstrovert, aku ibaratkan macam dia nak ubah makhluk yang herbivor menjadi karnivor. Macam mana gaya? Bahana beb.

Daripada orang bersusah-payah nak ubah seorang yang intovert jadi ekstrovert, kenapa tak educate saja golongan ekstrovert ni untuk faham sifat introvert, respek, juga belajar bagaimana nak bergaul dengan kami. Setel.



Nak belajar? Meh aku suap, tinggal kau nak hadam saja.
http://lolsnaps.com/news/46916/0/

No comments:

Post a Comment