Friday, February 01, 2013

Pesen



Berasid kao-kao hati aku dengar perkataan satu nih.
Lagi berbisa daripada heartburn.
Dan aku siapkan entri ni pun dalam keadaan kepala berapi macam ghost rider.
Sebabnya, aku baru saja lepas tengok satu rancangan kat tv yang eksklusif untuk wanita muslimah dan terdapat banyak slot ‘menarik’ yang salah satunya slot fesyen muslimah. Ni julung kali aku tonton rancangan nih.
Starting tu aku dah rasa sejuk. Syukur masih ada rancangan yang mengetengahkan kepentingan menutup aurat bagi muslimah. Tapi sampai tengah-tengah cam ada bibit-bibit racun lak.
Aku bengang secara lisannya. Aku blah masuk bilik tinggalkan tv cakap sorang-sorang dengan mak aku. Nak ja aku penapak muka tv flatscreen yang satu setengah inci tu dan aku dapat bayangkan tapak kaki aku tembus tv sampai ke dinding. Tapi sedar tv tu bukan duit aku.

Bagi aku FESYEN tu istilah yang digunakan oleh penakut.
Orang yang takut untuk nampak biasa, sederhana yang lain dari orang lain.
Tak kurang juga bajet tak nak terikut dengan mainstream. Dah macam krisis personaliti.
Boleh blah lah kau, dengan semua mainan otak kau tuh.
Orang kata fesyen itu penting. Mesti up to date. Penampilan itu sangat penting dan macam-macam lagi bullshit haprak yang aku dengar. Ini masa musim ada fesyen terkini.
Fenomena jakun, sekejap saja.
Tapi lepas tu banyak la pulak keluh kesah yang aku tak nak kisah.
Datang wartawan tv dan majalah temuduga anak-anak dara kat mall, tepi jalan, restoran, tanya fasal pendapat perkembangan fesyen. Secara rawak.
Mangsa dengan tidak semena-mena senyum sehabis kudrat. Control ayu. Perbetul kain lah bagai nak jugak lagak depan mata lensa. Tak tau cuma bahagian kepala sampai bahu saja yang muat skrin.
Mula interview. Setengah positif, setengah negatif, suku lagi tak layak direkodkan.
Ada yang kata, “Fesyen ini boleh mencorakkan peribadi.” Ada juga kata, “Fesyen depat menonjolkan sifat profesionalisme juga kematangan yang ayu.” Itu memang bagus.
Ini satu komen yang panjang, dan menjatuhkan komen-komen yang lain.

“Fesyen itu bagi kita nampak hebat. Sesetengah fesyen menampilkan kelainan. Tapi percaya cakap saya, tanyalah wanita, perempuan mana pun, siapa yang tidak penat mengejar fesyen? Hari ni keluar stail tudung baru, esok lusa dah jadi turban. Tak ke haru? Dah ke mana fesyen tudung baru tadi. Tak sempat pun nak trending dah pupus. Lelaki senang. 20 tahun hidup dalam gua pun sempat ja nak kejar balik stail baru.”
Betul tak kenyataan ni?

Komen-komen yang tak dilayak direkod pulak semua memang tak boleh pakai langsung.
“Nak bersinglet dan pakai legging boleh ja, asalkan yang berunsur muslimah.”
Kalau itu buat pakai dalam, luar pakai cadar pembalut tilam ada lah jugak betulnya. Tutup aurat.
Aku rasa minah tu sendiri pun tak tau apa jenis singlet, dan apa itu legging.

Nak berfesyen tu tak salah pun. Janji kekal atas landasan yang betul.
Zaman sekarang dah terdesak. Nak capai glamourous.
Berlaku persailangan antara semua pereka fesyen yang wujud.
Sampai ada yang pesong.
Alasan mudah, “Tak ketat pun, nampak bentuk sikit je. Yang penting cantik dan orang dapat terima.”
Ini ayat macam setanirrajim.
Kau martabatkan fesyen lagi tinggi dari landas aqidah kau.

Aku sumpah benci gila zillion lemon googolplex cabai wasabi naga batak, rancangan yang bertopeng konon menegakkan aurat muslimah tapi menyuntik racun perosak aqidah.
Tak terkecuali designer yang tak layak langsung pegang title pereka fesyen muslimah. Sentuh pun tak boleh. Kau nak pesong, pesong la kau sorang-sorang tak payah gedik gelaban nak suruh ramai-ramai join kau. Kalau ada jugak, aku rasa cranium kau orang banyak siputbabi.

Aku dah tegur tapi kau orang hentam aku macam hantu. Kau orang masuk lah neraka.
Aku tak nak cakap banyak tapi nak mintak tolong ja. Kirim salam kat firaun.

2 comments: